Nejrozumnější je učit se slovíčka nejužitečnější a nejvíce frekventovaná!
Teď se podívejme na to, jak se učit slovíčka. Slovíčka představují stavební materiál celé angličtiny. Představte si je jako cihly, z nichž postavíte dům své konverzace. (Gramatika pak bude znalost stavebnictví – to jest „know-how“ jak ty cihly dávat k sobě a jak je spojovat. Anebo pokud přirovnáme gramatiku k motoru, pak jsou slovíčka benzín, který do něj lijete.)
Hlavní problém v tomto ohledu tkví v tom, že anglická slovní zásoba je nesmírně rozsáhlá. Díky období styku s cizími jazyky a svou schopností vytvářet slova nová má angličtina daleko více slov než mnohé jiné jazyky. Například pro slovo královský najdete v angličtině synonyma „kingly“ (anglosaské slovo), „royal“ (francouzský původ) a „regal“ (původ latinský). Takových příkladů je v angličtině spousty.
A jestliže má angličtina tak obrovské množství slov – daleko větší než čeština – je velice důležité mít k dispozici kvalitní systém jejich učení. Na prvním místě v takovém systému pak stojí výběr vhodných slov k zapamatování.
Kolik má angličtina slov?
Expertní odhady hovoří o dolní hranici 1 milionu slov. (Pro srovnání: Příruční slovník jazyka českého má zhruba 250 000 hesel. Slovník spisovného jazyka českého, má přibližně 192 000 hesel.
Milion slov je vskutku obrovité číslo. I s nejlepší učební technikou a frekvencí 100 nových slov denně byste se 1 000 000 slov učili 10.000 dnů - to jest přes 27 let!
Dobrá zpráva však je, že jen menšina těchto slovíček tvoří většinu slov používaných v běžné konverzaci. Desítky tisíc slov v běžných situacích zkrátka nepotřebujete, a s mnohými se ani nesetkáte, a pokud ano, najdete si je hravě ve slovníku. Anebo se při komunikaci zeptáte na jejich význam (což je schopnost daleko důležitější než znalost jednotlivých neobvyklých slovíček). Smysluplné je tudíž soustředit se tak na nejfrekventovanější a nejužitečnější slova, která v běžně používané angličtině „zabírají největší plochu“.
.
Nejfrekventovanější slova
Podle některých lingvistických výzkumů 100 nejčastějších slov v jakémkoliv jazyce včetně angličtiny v běžných textech či při běžné konverzaci tvoří kolem 50 % použitých slov.
500 nejfrekventovanějších slov pak tvoří až okolo 60% všech slov ve standardních konverzacích.
1000 nejčastějších slov pak tvoří 72% slov psaného anglického textu, a 2000 nejpoužívanějších slov tvoří až 96% běžné slovní zásoby potřebné při konverzaci. Jinými slovy, pokud se naučíte 2000 nejčastějších slov, budete schopni rozumět až 9 slov z 10 u běžných rozhovorů.
Chcete-li si takový seznam najít, zadejte do vyhledávače frázi 500 (či více) nejčastějších slov v angličtině (anglicky to zní „most frequent words in English“). Vyjede vám řada seznamů, které sice nebudou navlas totožné, ale budou se lišit jen v detailech. Způsobů, jak daný seznam jejich autoři utvářejí, je vícero – jsou to metody lingvistické i statistické – a v jejich výsledcích se pořadí jednotlivých slov v různých seznamech může trochu lišit, ale to není podstatné.
Takový seznam si pak můžete vytisknout a nosit jej všude s sebou a učit se ho, kdy jen můžete. Anebo se můžete 2000 nejužitečnějších slov naučit v mých kurzech.
Jak vám v učení slovíček pomohou mé kurzy?
Já osobně se svým studentům snažím ovládnutí angličtiny co nejvíce zjednodušit, a tak ve své výuce tyto poznatky samozřejmě zohledňuji. Mé učební materiály jsou proto koncipované tak, aby se studenti učili ta nejdůležitější slova. – Nejprve nejdůležitějších 500 – pak nejdůležitějších 1000 – a postupně více a více, až někam k číslu 2000-2500 slov. V rychlejší skupině při frekvenci výuky minimálně 2x90 min týdně se to dá zvládnout za rok.)
A kromě toho při výuce kladu důraz na to, abyste si tato slova nejen zapamatovali, ale abyste je uměli opravdu užívat ve větách! Svou energii vynaloženou na zapamatování tak využijete tím nejefektivnějším způsobem. Budete se učit slovíčka nejužitečnější a nejvíce frekventovaná, a to zároveň s tou nejužitečnější gramatikou.
VÝBĚR SLOV – DELŠÍ STAŤ ČTĚTE DÁL:
Pro přípravu učebních materiálů pro své kurzy osobně vycházím z tzv. Oxford English Corpus (OEC), a z amerického seznamu The General Service List, k čemuž pak ještě používám několik menších seznamů kontrolních.
Oxford English Corpus je věc zcela úžasná, neboť tento seznam obsahuje přes miliardu slov a slovních spojení a představuje vlastně studii vytvořenou institucí Oxford Online, jež dala dohromady písemné texty všech možných žánrů od beletrie přes odborné časopisy až po denní tisk, ale i výrazy objevující se na chatech, v emailech a blozích. Ačkoliv sami autoři OEC přiznávají, že skutečný počet slov užívaných v písemné i mluvené angličtině je větší, než se kdy jakémukoliv seznamu podaří zaznamenat, a že je tudíž nemožné celkový počet slov přesně určit, může nám seznam jako OEC významně pomoci učinit vskutku kvalifikovaný odhad – alespoň co se týče slov současně užívaných.
Tento seznam je také z mého pohledu nejlepší i v tom, že ve frekvenci na rozdíl od některých jiných seznamů nezohledňuje jen slova, ale i tzv. lemmy a lexémy (aneb heslová záhlaví ve slovníku, která sdružují základní tvar slova s tvary odvozenými a skloňovanými). Například lexém/lemma slovesa „být – to be“ obsahuje i jeho tvary v různých osobách ("are", "is", "were", "was" atd.). Anebo slova climbs (šplhá), climbing (šplhající), a climbed (šplhal) jsou příklady jedné „lemmy“ climb (šplhat)).
Jaká jsou nejběžnější slova v angličtině?
Vezmeme-li v potaz výše řečené, pak je vskutku pozoruhodné, že jen pouhých 10 nejčastějších lém – to jest „základních slov“ – jimiž jsou výrazy the, be, to, of, and, a, in, that, have, I - tvoří neuvěřitelných 25% všech slov v onom obrovském seznamu OEC. Pokud byste si tedy pročítali onen seznam celý a nepočítali jste do toho vlastní jména osob či názvy geografické, každé čtvrté slovo by bylo jedním z této skupiny 10 nejčastějších slov.
A podobně, 100 nejčastějších slov (viz tabulka níže) tvoří 50% všech výrazů v tomto obrovitém seznamu OEC, obsahujícím v současnosti přes 2 miliardy slov, která lze najít v písemných textech po celém světě!
100 nejběžnějších anglických slov (lém)
1 the
2 be
3 to
4 of
5 and
6 a
7 in
8 that
9 have
10 I
|
11 it
12 for 13 not 14 on 15 with 16 he 17 as 18 you 19 do 20 at 21 this
22 but
23 his
24 by
25 from
|
26 they
27 we
28 say
29 her
30 she
31 or
32 an
33 will
34 my
35 one
36 all
37 would
38 there
39 their
40 what
|
41 so
42 up 43 out
44 if
45 about 46 who 47 get 48 which 49 go 50 me 51 when
52 make
53 can
54 like
55 time
|
56 no
57 just 58 him 59 know
60 take 61 people
62 into
63 year
64 your
65 good
66 some
67 could
68 them
69 see
70 other
|
71 than
72 then 73 now 74 look 75 only
76 come
77 its
78 over 79 think 80 also 81 back 82 after 83 use 84 two 85 how
|
86 our
87 work
88 first
89 well
90 way
91 even
92 new
93 want
94 because
95 any
96 these
97 give
98 day
99 most
100 us
|
Další průzkum
Velikost slovní zásoby (pořadí slova, lémy) |
% obsahu v OEC |
Příklad slov, lém |
10 |
25% |
the, of, and, to, that, have |
100 |
50% |
from, because, go, me, our, well, way |
1000 |
75% |
girl, win, decide, huge, difficult, series |
7000 |
90% |
tackle, peak, crude, purely, dude, modest |
50,000 |
95% |
saboteur, autocracy, calyx, conformist |
>1,000,000 |
99% |
laggardly, endobenthic, pomological |
Jak je vidno z další tabulky, zjistíme v dalším průzkumu nejfrekventovanějších slov OEC, že:
- 1,000 nejčastějších výrazů tvoří 75% celého seznamu.
- 7,000 takových slov vydá až na 90% celého seznamu OEC.
- Avšak abychom se dostali na 95%, potřebovali bychom slov 50,000.
Co z toho vyplývá? Nic jiného než to, že většina slov seznamu OEC je užívána zřídka, nebo jen velmi malou skupinou lidí! Ano, toto obrovské množství slov (přes 950 000) ze seznamu OEC v běžném použití představuje toliko 5% užitých slov. Jedná se o slova jako parados (=zadní val na ochranu před střelbou zezadu), která se vyskytnou jen jednou na několik milionů užitých slov.) Tato řada, dlouhá jako ocas za kometou, znamená, že abyste uměli 99% slov ze seznamu OEC, potřebovali byste více než milión slov – lém – a to včetně vysoce technických termínů, které průměrný rodilý mluvčí nejspíše nikdy nepoužije a jež mnozí z nich ani nebudou znát.
A z toho plyne tento veledůležitý poznatek.....
......Angličtina sestává z:
- velice dlouhé řady velmi vzácných výrazů, které se naprosto není nutné učit.
- většího počtu středně pokročilých slov, která potřebujete znát pasivně při čtení či při poslechu
- malého množství velmi běžných slov, která potřebujete znát aktivně k vašemu vlastnímu mluvenému projevu
Evidentně tedy potřebujete pracovat především na poslední skupině. To byste měli míti vždy na paměti a dobrý učitel to bude vždycky zohledňovat. - A právě tato slova se v mých kurzech naučíte!
Kolik slov umí rodilý mluvčí?
Pokud 90-95% seznamu OEC tvoří průměrnou slovní zásobu rodilého mluvčího, dostaneme číslo v rozmezí 7,000-50,000 slov: řekněme tedy průměrně 25,000. V materiálech některých anglických lingvistů se uvádí, že průměrný anglický rodilý mluvčí používá ve své každodenní řeči odhadem 5,000 slov, přičemž třeba takový Winston Churchill, jenž byl znám svou kromobyčejně bohatou slovní zásobou, v písemném projevu užíval kolem 60,000 slov.
5000-25000 slov je obrovské rozpětí a představuje sestavu nejvýznamnějších slov v angličtině, které až na maličkou část tvoří vše, na co můžeme narazit v mluveném či psaném projevu. Zahrnuje všechna slova, která rodilí mluvčí po celém světě aktivně používají v každodenním životě.
Kolik slov se stačí naučit pro běžnou komunikaci?
Nerodilí mluvčí pro kvalitní užívání angličtiny samozřejmě tolik slov nepotřebují. Vhodný počet slov pro každého studenta angličtiny je ale číslo relativní a individuální. Určitě ale platí, že s nejfrekventovanějšími 500 slovy už toho můžete dosáhnout relativně dost. 1000 takových slov vám pak umožní celkem bezpečnou základní konverzaci v řadě různých tematických okruhů, a 2500 takových slov již umožňuje konverzaci středně pokročilou. Se zásobou 7000 nejčastějších slov byste se pak mohli považovat za studenty pokročilé – budete schopni číst běžné tiskoviny i knihy bez nutnosti používat příliš často slovník (neznámá slova většinou odhadnete), a hovořit i rozumět byste s nimi měli dokázat na poměrně vysoké úrovni, neboť pokryjí 90 % běžných textů i standardních konverzací.
Vrátím-li se k příměru automobilovému a prohlásím, že se angličtina různých lidí liší silou motoru a množstvím benzínu v nádrži, pak musím dodat, že to nejpodstatnější při tom je, aby motor fungoval a nádrž nebyla prázdná, děravá či ucpaná a aby motor vinou řidiče již při startu „nechcípnul“ na přehlcení. Pokud jde tedy o slovíčka, učte se vědomě! To jest dávejte dobrý pozor na to, co se učíte, a nejdříve se pořádně naučte jedna slovíčka, než si do nádrže „nalijete“ další.
Rozumný počet pro začátečníky a mírně pokročilé je tedy něco mezi 1000 a 2500 slov. Výběr 2500 nejdůležitějších slov provedený OCE, s nimiž pracuji ve svých kurzech, představuje cca 85 % užívaných slov v hovoru I psaných textech.
Za jak dlouho se tento počet slov dá naučit?
Teď se podívejme na to, za jak dlouho se lze taková slovíčka naučit za rok (při 50 týdnech za rok, ať se to dobře počítá).
Inu, v mých kurzech se běžně učíme 50-80 slov týdně (při frekvenci 2x90 min). Výsledek je následující:
- cca 2500 slov za rok (85 % standardního slovního obsahu)
- cca 7000 slov za 2,8 roku (= cca 90% standardního slovního obsahu.) 50 slov týdně je suma rozumná.
S paměťovými technikami je samozřejmě možné se naučit daleko více slovíček – klidně 100 za den. Podstatné na tom všem ale je neodbýt opakování + procvičování slov ve větách, v kontextu a podobně.
Angličtina samozřejmě není jen o slovíčkách a tudíž by týdenní čas věnovaný angličtině měl sestávat nejen z učení nových slovíček, ale stejnou měrou i z tréninku všech dalších jazykových aktivit jako je třeba gramatika, konverzace, poslech i čtení. Proto je 50 slov týdně rozumné množství (které pak lze dle individuální potřeby a dispozic zvýšit či snížit).
Svůj seznam zde neuvádím – je předmětem mého učebního know-how; jeho sestavení a rozdělení do různých kategorií pro účely efektivní výuky mi dalo mnoho práce. Je nicméně součástí učebních materiálů na mých kurzech, jež jsou pro mé studenty zdarma.